fbpx
oroscopo

Il tema Natale o carta astrale

Il grafico che ci parla della nostra unicità e che ci indica la vita più felice a noi disponibile

Il tema natale o carta astrale

In astrologia chiamiamo Tema Natale o Carta Astrale, l’Oroscopo individualizzato.

Il Tema Natale è sostanzialmente una mappa.

E’ una mappa del cielo, in quanto  è l’esatta rappresentazione grafica della situazione celeste –  cioè  del posizionamento dei pianeti, del Sole e della Luna – al momento della nascita, osservata dal luogo in cui questa è avvenuta. Possiamo immaginarcelo come la fotografia del cielo, scattata al momento e dal luogo  della nascita, in cui siano individuabili anche quei pianeti non visibili a occhio nudo e quelli che erano già tramontati. 

Ma è anche una Mappa della Psiche dell’Individuo.

Per comprendere il funzionamento dell’astrologia, di fatto, è sufficiente comprendere questo.

Così, due persone nate nello stesso istante ma in due luoghi diversi, non avranno lo stesso Tema Natale, e due persone nate nello stesso luogo e nello stesso giorno ma in orari differenti,  avranno caratteristiche comuni ma non avranno comunque  lo stesso identico Tema.

I tre ingredienti  di base di un Tema Natale sono:

I 12 segni zodiacali: Ariete, Toro, Gemelli, Cancro, Leone, Vergine, Bilancia, Scorpione, Sagittario, Capricorno, Acquario, Pesci. Rappresentano le Energie universali e quelle di cui ognuno di noi è fatto.

I 10 pianeti: Sole, Luna (astrologicamente considerati pianeti), Mercurio, Venere, Marte, Giove, Saturno, Urano, Nettuno, Plutone.  Rappresentano le nostre funzioni psichiche, come  l’intelligenza, l’affettività,  l’aggressività.

Le 12 case astrologiche: dalla I alla XII. Rappresentano i settori, gli ambiti della nostra vita, come il lavoro, la famiglia, le relazioni.

L’unità minima del simbolismo astrologico è data dunque dalla combinazione PIANETA/SEGNO/CASA. Nella lettura astrologica di un Oroscopo  si parte sempre da un Pianeta che risiede in un Segno e in una Casa.

Il successivo passaggio fondamentale è considerare gli Aspetti che i pianeti formano tra loro, ovvero le relazioni che intrecciano,  e che mostrano  il modo in cui si sono aggregate le funzioni, e la modalità con cui le esercitiamo.  

Possiamo dire, per semplificare che

  • i pianeti rispondono alla domanda COSA?
  • I segni rispondono alla domanda COME?
  • E le case rispondono alla domanda DOVE?

Facciamo l’esempio di un individuo che nella sua Carta abbia Marte in Leone in 9° casa.

Questa persona esprimerà la sua determinazione,  la sua forza di volontà,  il suo coraggio, la sua aggressività, (funzioni simboleggiate dal pianeta Marte) mostrando una forte determinazione, una volontà  di ferro,  coraggio e  forza d’animo (ciò che Marte simboleggia, si colora degli attributi del  segno del Leone). Queste energie marziane, a tinte leonine, verranno messe a disposizione principalmente negli studi superiori e vi sarà attrazione per i viaggi e le culture straniere, ambiti cui si riferisce la 9° CASA.

Ovviamente tutto questo è una semplificazione estrema perché il simbolismo è pressoché infinito (Marte ci può dire qualcosa perfino del nostro modo di guidare l’automobile!)

Ciò che non va mai perso di vista e che è garanzia di una lettura astrologica seria e competente,  è che la carta natale non è una semplice somma di tutte le combinazioni pianeta-segno-casa, isolatamente prese.

Gli aspetti tra pianeti (le linee rosse e blu che si vedono nei grafici) ci indicano come tutte le funzioni si rapportano tra loro. L’energia di Marte fluisce libera o è bloccata? L’energia di Marte si attiva al momento giusto o si attiva a sproposito e magari in maniera esagerata? A questo tipo di domande risponde la lettura degli aspetti.

Per questo motivo un Tema Natale va sempre letto nella sua interezza.

Leggere un Tema Natale significa dunque  svelare, grazie all’interpretazione, quello che c’è scritto.

Mostrandoci come si sono organizzate in una persona le diverse energie, ci permette di comprendere  le  sue diverse potenzialità e i suoi “veri” bisogni, non quelli indotti o tramandati o appresi o socialmente accettabili!

In questo senso  può essere uno strumento straordinario, perché non ci dice tanto “cosa siamo” ma quali potenzialità abbiamo e come  utilizzarle al meglio per portare a termine, in maniera cosciente, il nostro progetto individuale. In sostanza, ci mostra la vita più felice a noi disponibile.

Nessuno può dire alla nascita come si evolverà quel determinato potenziale,  se si dispiegherà interamente o in parte perché mai nessun pianeta, segno o aspetto deciderà in maniera preordinata il nostro destino (argomento che approfondirò che nel mio prossimo articolo).

Ogni Carta Natale contiene, di fatto,  la radice di innumerevoli “personalità” e ogni individuo può “rispondere” alla Carta in una direzione o in un’altra.

Per questo non esistono Temi Natali “belli” o “brutti”. Anzi, ogni Tema Natale è perfetto così com’è. Perché esso ci parla del nostro progetto interiore. Da questo punto di vista possiamo dire che molte delle esperienze che viviamo e che attiriamo nel corso della nostra vita hanno il solo scopo di aiutarci a realizzare questo progetto.

Ma, dalla lettura del  Tema Natale, è possibile evidenziare anche  i blocchi e le difficoltà con cui il soggetto è chiamato a confrontarsi e trovare  indicazioni sulle strade per giungere alle soluzioni, proprio utilizzando le energie presenti.

Chiunque abbia un po’ di dimestichezza con la materia, dati giorno, ora e luogo di nascita di una persona perfettamente sconosciuta, può descrivere con una certa precisione la “natura generale” di quella persona.

Anche solo questo, a qualcuno potrebbe servire. E’ più facile a dirsi che a farsi, accettare la propria natura! La nostra natura interiore, rappresentata dalle configurazioni presenti nel Tema, è quella che ci predispone a percepire l’esperienza in un determinato modo piuttosto che in un altro, che ci piaccia o no.

Ma l’astrologia può fare molto di più. L’astrologia moderna  si affianca di diritto alle discipline di autoconoscenza, in quanto  capace di metterci in contatto con le parti più nascoste, rinnegate o rimosse e profonde della nostra natura. Per questo è  da considerarsi  uno strumento potente di crescita e sviluppo personale.

Share this:

80 risposte

  1. Helpful information. Lucky me I discovered your web site unintentionally, and I’m surprised why this twist of fate didn’t took place earlier!

    I bookmarked it.

  2. Howdy! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
    Is it very difficult to set up your own blog? I’m not very
    techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about setting up my own but I’m not sure where to start.
    Do you have any ideas or suggestions? Thanks

  3. Hello there, I found your web site by the use of Google while looking for a comparablematter, your website came up, it looks great. I’ve bookmarked itin my google bookmarks.Hello there, simply changed into alert to your blog through Google, and foundthat it’s truly informative. I’m going to watch out for brussels.I’ll be grateful if you happen to continue this in future.Many other folks can be benefited from your writing. Cheers!

  4. We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your website provided us with valuable info to work on. You’ve performed a
    formidable job and our entire group will be grateful to you.

  5. Hmm it looks like your blog ate my first comment (it
    was super long) so I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog.

    I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing.
    Do you have any recommendations for first-time blog writers?
    I’d really appreciate it.

  6. Greetings! Very useful advice in this particular post!
    It’s the little changes which will make the biggest changes.
    Many thanks for sharing!

  7. I know this site presents quality based articles or reviews and extra
    stuff, is there any other website which presents these kinds of stuff in quality?

  8. whoah this weblog is wonderful i really like
    reading your posts. Keep up the great work! You know, lots of people are searching round for this info, you can help
    them greatly.

  9. This design is spectacular! You most certainly know how to keep a reader
    entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well,
    almost…HaHa!) Wonderful job. I really loved what you had to say, and more than that, how
    you presented it. Too cool!

  10. Excellent blog you have here.. It’s difficult to findexcellent writing like yours nowadays. I truly appreciate people like you!Take care!!

  11. I got this site from my pal who shared with me on the topic of this
    site and now this time I am visiting this site and reading very informative posts here.

  12. Heya! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no backup.

    Do you have any solutions to protect against hackers?

  13. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was
    a amusement account it. Look advanced to more added agreeable
    from you! By the way, how can we communicate?

  14. Heya i am for the primary time here. I found this board andI in finding It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you helped me.

  15. I was curious if you ever thought of changing the page layout of your blog?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect
    with it better. Youve got an awful lot of text for
    only having 1 or two pictures. Maybe you could
    space it out better?

  16. Hi! Do you use Twitter? I’d like to follow you if
    that would be ok. I’m undoubtedly enjoying your blog and look forward to new posts.

  17. You actually make it appear so easy with your presentation but I to
    find this matter to be really something which I believe I would
    never understand. It seems too complex and
    very wide for me. I am looking ahead in your next post, I’ll
    try to get the hold of it!

  18. Hi to every one, for the reason that I am in factkeen of reading this website’s post to be updated daily.It consists of fastidious information.

  19. I don’t even know how I ended up here, but I thought this postwas good. I do not know who you are but definitely you’re going to a famous blogger if youaren’t already 😉 Cheers!

  20. I don’t even know the way I ended up here, but I thought this publish wasonce good. I do not realize who you might be however certainly you aregoing to a famous blogger for those who aren’t already.Cheers!

  21. Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this
    blog loading? I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any suggestions would be greatly appreciated.

  22. Hello i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this paragraph i thought i could also create comment due to this sensible post.

  23. Hi! Someone in my Facebook group shared this site with us
    so I came to check it out. I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers!
    Wonderful blog and outstanding design.

  24. I am not sure where you’re getting your information, but good topic.
    I needs to spend some time learning more or understanding more.
    Thanks for fantastic information I was looking for this information for my mission.

  25. My brother recommended I might like this blog. He was totally right.
    This post actually made my day. You cann’t imagine simply how much time I had spent for this
    information! Thanks!

  26. Hi there! This post could not be written much better! Looking at this post
    reminds me of my previous roommate! He constantly kept talking about this.
    I’ll send this article to him. Fairly certain he’s going to have a good read.
    Thanks for sharing!

  27. It’s really a great and useful piece of information. I’m happy that you simply shared
    this useful info with us. Please stay us up to date like this.
    Thanks for sharing.

  28. Thanks for ones marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you may be a great author.I will
    be sure to bookmark your blog and may come back from now on. I want
    to encourage continue your great work, have a nice day!

  29. Hi would you mind letting me know which hosting
    company you’re using? I’ve loaded your blog in 3 completely
    different web browsers and I must say this blog loads
    a lot quicker then most. Can you recommend a good internet hosting provider at a reasonable price?

    Cheers, I appreciate it!

  30. What’s up, all is going perfectly here and ofcourse every one is
    sharing facts, that’s actually fine, keep up writing.

  31. Please let me know if you’re looking for a article writer for your
    site. You have some really great articles and I feel I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d
    love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please shoot me an e-mail if interested. Cheers!

  32. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d certainly donate
    to this outstanding blog! I guess for now i’ll settle for bookmarking and
    adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and
    will talk about this website with my Facebook group. Talk soon!

  33. excellent issues altogether, you just won a logo new reader.
    What may you recommend in regards to your publish that you made a few days
    ago? Any positive?

  34. Fantastic website you have here but I was wondering if you knew
    of any user discussion forums that cover the
    same topics discussed here? I’d really like to
    be a part of group where I can get suggestions
    from other knowledgeable individuals that share the same interest.
    If you have any suggestions, please let me know. Many thanks!

  35. This is the perfect site for anyone who wants to understand this topic.
    You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really
    will need to…HaHa). You certainly put a new spin on a subject which has been written about for decades.
    Great stuff, just excellent!

Lascia un commento

Ultimi articoli

Help me
No Category
Rosa Arena

La relazione d’aiuto

Rogers nel 1951 ha definito la relazione d’aiuto come una relazione in cui almeno uno dei due protagonisti ha lo scopo di promuovere nell’altro la

[ + ]